Mediegrafikeruddannelsen Grundforløb – Design C


Tekstur, komposition og bogstavdesign

Opgave 1:
Skab en masse tekstur Du skal opsøge flader og materialer. Skravere, fotografere, tegne, samle, lege … Du skal have mindst 10 forskellige eksempler på struktur – gerne flere.


Opgave 2:
Design bogstavet A Du kan vælge at designe et stort A eller et lille a Når du designer dit bogstav, så tænk på: form, funktion, kontraster og oplevelse (feminin, maskulin, gammel, ny, osv.). Du kan lade dig inspirere af andre fonte eller du kan designe fuldstændigt efter egen inspiration og kreativitet. Du kan bruge de programmer, som du kender – eller du kan tegne i hånden


Opgave 3:
Sæt dit bogstav ind i et miljø De 4 bogstaver skal placeres i 4 kvadrater med målene 15 x 15 cm. Du skal lave kvadraterne med 4 forskellige miljøer. Kravene til disse 4 miljøer er:
 Et med ”hjemmelavet/håndlavet tekstur” –( teksturen skal bruges i sin rå og naturlige form)
 Et med ”hjemmelavet/håndlavet tekstur” (men her skal du scanneteksturen ind og viderebearbejde det i Photoshop)
 Et med computerskabt tekstur
 Et som du selv bestemmer udtrykket i



Opgave – komposition


Opgave er man skal lave 4 A5-kompositioner, hvor der arbejder med forskellige kompositionsprincipper:


Opgave 1:
Lav en reklame for Ålborg ZOO, hvor du arbejder med symmetri. Reklamen skal rette sig mod børn, og du skal bruge primærfarver.


Opgave 2:
Lav en reklame for en jazzfestival, hvor du med din komposition viser bevægelse/dynamik(opnås bl.a. ved at arbedje med skrå liner). Målgruppen er jazz-interesserede, og du skal arbejde med varme ”jazz-farver”.


Opgave 3:
Lav en reklame for en ny parfume, hvor du arbejder med mængdekontraster (dvs. meget af noget. Lidt af andet). Desuden skal du arbejde med farvenuancer inden for en skala.


Opgave 4:
Lav en reklame for sko, hvor du arbejder med gestaltloven: ”lov om en fortsættelse” (betyder f.eks. at du kan finde en linje i et billede, som du placerer din tekst efter – lader teksten fortsætte retingen). Der er frit valg af farver.